Bewijs van in leven zijn

Vraagt uw pensioenfonds of een andere uitkerende instantie om een bewijs dat u in leven bent? Dan kunt u een Bewijs van in leven zijn aanvragen. Het Bewijs van in leven zijn is alleen voor het gebruik in Nederland.
Aanvragen

Nodig

  • Uw DigiD

DigiD staat voor Digitale Identiteit; het is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet uw identiteit kan controleren. U kunt zelf uw DigiD aanvragen op www.digid.nl.

Kosten

Voor een bewijs van in leven betaalt u € 13,80

Ophalen in het gemeentehuis

Is online aanvragen voor u niet mogelijk, dan kunt u een Bewijs van in leven ook ophalen aan de balie burgerzaken. U kunt hiervoor een afspraak maken. Dit kan ook telefonisch via 14 033. Langskomen zonder afspraak is niet mogelijk. 

Meenemen

  • Een geldig identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs).
  • De brief van het pensioenfonds of andere uitkerende instantie.
  • Een bankpas. Bij de balie burgerzaken kunt u alleen met pin betalen.

Wanneer moet u betalen voor een Bewijs van in leven zijn

  • U moet voor het Bewijs van in leven zijn betalen als u een door uzelf afgesloten, niet-verplichte verzekering laat uitkeren. Bijvoorbeeld bij levensverzekeringen, lijfrente- en koopsompolissen. 
  • U hoeft niet te betalen als een (pensioen)fonds waarbij u wettelijk verplicht bent aangesloten een verklaring van in leven zijn van u wil hebben. U moet voor de gratis afgifte het schriftelijk verzoek meenemen van uw (pensioen)fonds.

Contact met de gemeente


Door de aanvullende maatregelen rondom het coronavirus zijn de openingstijden aangepast. Burgerzaken werkt alleen op afspraak op werkdagen tussen 9.00-16.30. Heeft u hulp nodig? Neem dan telefonisch contact met ons op via 14 033. 

Afspraak maken
14 033
vanuit het buitenland (+31) (0)33 496 16 11
't Erf 1, 3831 NA Leusden
Vandaag: geopend van 08:00 uur tot 12:30
Morgen: geopend van 08:00 uur tot 12:30
Logo certificaat toegankelijkheidsonderzoek Gemeente Leusden