Verkeersbesluit voor maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg aan Princenhof te Leusden

vrijdag 1 april 2022
Originele publicatie downloaden:
Download het PDF bestand
Type bekendmaking:
verkeersbesluit of -mededeling



Verkeersbesluit voor maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg aan Princenhof te Leusden

Burgemeester en wethouders van Leusden;

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Krachtens het Mandaatbesluit Leusden is deze bevoegdheid opgedragen aan een van de managers.

Besluitverplichting

Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

  • 1.

    De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • 2.

    Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Motivering

Zo geldt voor beide zijden van de Kastanjelaan een parkeerverbod, voor de zuidzijde van de Larikslaan geldt deels een stopverbod en deels een parkeerverbod, voor de gehele noordzijde van de Larikslaan geldt een parkeerverbod. Ook voor de noord-westzijde van de Olmenlaan geldt een parkeerverbod. Voor de overzijde van de Olmenlaan gelden daarentegen geen beperkingen; hier kan op dit moment vrij langs de rijbaan worden geparkeerd.

De afgelopen tijd heeft gebied Princenhof een ingrijpende transformatie ondergaan. Zo zijn diverse kantoorpanden omgebouwd naar wooneenheden. Ook zijn kantoorpanden gesloopt om plaats te maken voor woningbouw. Geleidelijk aan is het karakter van dit gebied gewijzigd, waarbij een verschuiving heeft plaatsgevonden van (alleen) werken naar wonen. En dit proces is nog steeds gaande. De verwachting is dat de functie ‘werken’ in het gebied ten noorden van de Larikslaan de dominante functie zal blijven. Voor het gehele gebied Princenhof is een visie opgesteld “Masterplan Princenhof’. Hierin worden ook de kaders voor de inrichting van de openbare ruimte beschreven.

Een van de daarin opgenomen uitgangspunten is dat het parkeren (bij transformaties) op eigen terrein wordt opgelost. Net zoals in de huidige situatie is het niet de bedoeling dat langs openbare weg wordt geparkeerd.

Langs de noordzijde van de Olmenlaan bevinden zich de 2 in-en uitgangen van de parkeergarage van het onlangs in gebruik genomen pand van softwarebedrijf AFAS. In dit voor Leusdense begrippen grote gebouw is ook een theater gehuisvest. Daardoor zal de verkeersintensiteit op de Olmenlaan op bepaalde momenten substantieel toenemen. De verkeerskundige consequenties zijn beschreven in het onherroepelijk geworden bestemmingplan Afas Experience Center.

Om de verkeersdoorstroming op de Olmenlaan niet te frustreren en de (verkeers)veiligheid te waarborgen is het gewenst dat ook het parkeren langs de zuidzijde van de Olmenlaan wordt verboden.

Omdat bij alle kantoren en wooncomplexen voldoende parkeergelegenheid is/wordt gerealiseerd en het uit oogpunt van doorstroming ongewenst is dat langs de wegen binnen dit gebied wordt geparkeerd, wordt voorgesteld plangebied Princenhof in zijn geheel als parkeerverbodzone aan te wijzen, hetgeen betekent dat alleen nog binnen de als zodanig aangewezen/aangeduide parkeervakken mag worden geparkeerd.

Dit houdt tevens in dat het op de Larikslaan vigerende stopverbod wordt ingetrokken c.q. wordt omgezet in een parkeerverbod.

Plangebied Princenhof krijgt meer en meer het karakter van een woongebied. De komende tijd worden de wegen binnen dit gebied heringericht, waarbij de asfaltverharding wordt vervangen door klinkerbestrating.

Om de verblijfsfunctie te benadrukken worden op een aantal locaties verkeerdrempels aangebracht. Tot dusver is dit gebied nog niet aangewezen als verblijfsgebied. En dat houdt in dat de wettelijk toegestane maximum-snelheid 50 km/uur bedraagt. Om de verblijfsfunctie van dit plangebied te accentueren is het gewenst dat alle wegen binnen plangebied Princenhof de 30 km-status krijgen. Met deze maatregel kunnen de verkeersveiligheid en de leefbaarheid worden verhoogd.

Verder wordt in het oostelijk deel van de Larikslaan (tussen Olmenlaan en Zwarteweg) een zogenaamde ‘knip‘ voor autoverkeer aangebracht. Deze ‘knip’ die tussen de nummers 1 en 3 wordt aangebracht, kan alleen worden gepasseerd door langzaam verkeer. Dit gedeelte van de rijbaan wordt aangewezen als fietspad. Dit houdt dus in dat het oostelijk deel van de Larikslaan voor autoverkeer een doodlopend weggedeelte wordt.

Met de hiervoor geschetste maatregelen worden, op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, de volgende doelstellingen beoogd:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan

  • het voorkomen of beperken van de door het verkeer veroorzaakte overlast en hinder.

Procedure

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) is er overleg geweest met de politie (district Midden-Nederland). Van de zijde van de politie bestaan er geen bezwaren tegen de voorgestelde verkeersmaatregelen.

B E S L U I T E N :

Op grond van voorgaande overwegingen zijn wij tot het besluit gekomen om:

  • 1.

    het langs een gedeelte van de Larikslaan ingestelde stopverbod in trekken;

  • 2.

    door plaatsing van borden E1 met zonale aanduiding en E1 einde-zonale aanduiding uit Bijlage 1 van het RVV 1990 kenbaar te maken dat parkeren op/langs alle wegen binnen plangebied Princenhof (Olmenlaan, Larikslaan, Kastanjelaan, Moerbeilaan) verboden is (met uitzondering van op de als zodanig aangeduide parkeervakken);

  • 3.

    een gedeelte van de Larikslaan ter hoogte van de percelen 1 en 3 zodanig te versmallen dat hier slechts een doorgang overblijft voor langzaam verkeer (brom)fietsers en dit door plaatsing van borden model G12 en G12 b als zodanig kenbaar te maken en

  • 4.

    door plaatsing van borden A1 met zonale aanduiding en A1 einde-zonale aanduiding uit Bijlage 1 van het RVV kenbaar te maken dat de toegestane maximum-snelheid op alle wegen binnen plangebied Princenhof 30 km-uur is.

Bekendmaking

Dit besluit wordt gepubliceerd in het gemeenteblad van de gemeente Leusden en op www.leusden.nl. Voor meer informatie over het besluit kunt u contact opnemen met de heer Iz. Boone (adviseur verkeer) via telefoonnummer 14 033.

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 1 april 2022

Het college van de gemeente Leusden,

namens hen,

R. van Veen

Teamleider Dienstverlening

Bezwaar:

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden gedurende zes weken vanaf de datum van publicatie schriftelijk bezwaar indienen tegen dit verkeersbesluit. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet tenminste bevatten de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar gericht is, alsmede de gronden van het bezwaar. Uw bezwaarschrift kunt u indienen bij het college van Leusden p/a secretariaat van de adviescommissie bezwaarschriften, Postbus 150, 3830 AD in Leusden.