Verkeersbesluit voor verkeersmaatregelen aan Hamershof te Leusden

dinsdag 12 april 2022
Originele publicatie downloaden:
Download het PDF bestand
Type bekendmaking:
verkeersbesluit of -mededeling



Verkeersbesluit voor verkeersmaatregelen aan Hamershof te Leusden

Burgemeester en wethouders van Leusden;

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Krachtens het Mandaatbesluit Leusden is deze bevoegdheid opgedragen aan een van de managers.

Besluitverplichting

Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

  • 1.

    De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • 2.

    Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Motivering

In oktober 2018 is een deel van de parkeerplaatsen in en rond centrumgebied Hamershof onder de parkeerschijfregeling (blauwe zone) gebracht. Op deze plaatsen mag niet langer dan 3 uur achtereen worden geparkeerd. Dit besluit is openbaar bekendgemaakt in de Staatscourant van 17 oktober 2018, nr. 58933.

Een van de locaties die toen als blauwe zone is aangewezen is het onderste gedeelte van het parkeerdek aan De Smidse direct ten zuiden van het Huis van Leusden. Dit onderste gedeelte heeft een capaciteit van 77 parkeerplaatsen. Op het moment waarop dit verkeersbesluit werd voorbereid was dit onderdek een van de best gebruikte parkeerlocaties in dit centrumgebied (met winkelfunctie). Dit kwam voornamelijk doordat deze locatie aan een doorgaande (parkeer)route lag. De situatie is sindsdien echter ingrijpend gewijzigd. Zo heeft de openbare ruimte direct aan de voorzijde van het nieuwe Huis van Leusden een pleinfunctie gekregen, waarbij dit gebied in zijn geheel als voetgangersgebied is aangewezen. En dat houdt in dat De Smidse zijn doorgaande karakter heeft verloren waardoor de gebouwde parkeervoorziening direct aan de zuidzijde van het Huis van Leusden feitelijk aan een doodlopend weggedeelte is komen te liggen. Dat dit tot een significante afname van het gebruik van deze voorziening zou leiden was op voorhand niet te voorzien. Duidelijk is dat deze parkeerlocatie door het grootste deel van de centrumbezoekers wordt gemeden. En dat is geen goede ontwikkeling. Hierdoor is er nu sprake van een onevenredige verdeling van de parkeerdruk in het westelijk als het noordelijk deel van de Hamershof. Het is gewenst dit evenwicht zoveel mogelijk te herstellen en daarmee onnodig ‘zoekverkeer’ te beperken.

Bijkomend probleem is dat een deel van de langparkeerders die hun voertuig in de tijd voor instelling van de parkeerschijfzone in het onderste gedeelte parkeerden hun auto nu elders moeten parkeren. Een deel van hen is uitgeweken naar de parkeerplaatsen in het noordelijk deel van de Hamershof (De Mulderij) waar de parkeerdruk overdag soms onevenredig hoog is. In de vroege ochtenduren, wanneer het kantoor-en winkelpersoneel arriveert, is hier echter nog ruimschoots voldoende ruimte beschikbaar. Deze langparkeerders leggen daarmee beslag op de plaatsen die eigenlijk voor de winkelbezoekers bedoeld zijn.

De autobereikbaarheid voor centrumbezoekers kan worden verbeterd door langparkeerders hier zoveel mogelijk te weren. Een van de mogelijkheden daartoe is het intrekken van de blauwe zoneregeling in het onderste deel van de parkeervoorziening ten zuiden van het Huis van Leusden.

De bereikbaarheid voor centrumbezoekers kan verder worden verbeterd door de parkeerplaatsen in het gebied tussen de Hamersveldseweg en het grote HEMA-filiaal (aan De Mulderij) onder de blauwe zoneregeling te brengen. Het gaat hierbij om 28 parkeerplaatsen. Deze parkeerplaatsen liggen pal tegen het voetgangersgebied aan.

De beide hiervoor genoemde parkeerlocaties zijn weergegeven op de tekening die bij dit verkeersbesluit hoort.

Met de hiervoor geschetste maatregelen worden, op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, de volgende doelstellingen beoogd:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan

  • het voorkomen of beperken van de door het verkeer veroorzaakte overlast en hinder.

Procedure

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) is er overleg geweest met de politie (district Midden-Nederland). Van de zijde van de politie bestaan er geen bezwaren tegen de voorgestelde verkeersmaatregelen.

B E S L U I T E N :

Op grond van voorgaande overwegingen zijn wij tot het besluit gekomen om:

  • 1.

    het besluit van oktober 2018 waarbij het onderste gedeelte van de gebouwde parkeervoorziening aan De Smidse (direct ten zuiden van het Huis van Leusden) als parkeerschijfzone is aangewezen in te trekken en over te gaan tot verwijdering van de blauwe tegels die bij de 77 hier aanwezige vakken zijn aangebracht.

  • 2.

    Het gedeelte van de Mulderij, gelegen tussen de Hamersveldseweg en het HEMA-filiaal (met een capaciteit van 28 parkeervakken) aan te wijzen als parkeerschijfzone met verplicht gebruik van parkeerschijf en dit kenbaar te maken door deze vakken van blauwe belijning te voorzien.

Bekendmaking

Dit besluit wordt gepubliceerd in het gemeenteblad van de gemeente Leusden en op www.leusden.nl. Voor meer informatie over het besluit kunt u contact opnemen met de heer Iz. Boone (adviseur verkeer) via telefoonnummer 14 033.

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na publicatie

Het college van de gemeente Leusden,

namens hen,

R. van Veen

Teamleider Dienstverlening

Bezwaar:

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden gedurende zes weken vanaf de datum van publicatie schriftelijk bezwaar indienen tegen dit verkeersbesluit. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet tenminste bevatten de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar gericht is, alsmede de gronden van het bezwaar. Uw bezwaarschrift kunt u indienen bij het college van Leusden p/a secretariaat van de adviescommissie bezwaarschriften, Postbus 150, 3830 AD in Leusden.