Gemiddelde participatie
Wanneer u een klein plan heeft, maar wel met veel impact is er sprake van gemiddelde participatie. Een voorbeeld is een bedrijf aan huis waarvoor een aanbouw of extra parkeerplek nodig is of een aantal woningen bouwen op een voormalige bedrijfslocatie.
Wie betrekt u bij uw plan en waarom?
Het doel van het gesprek is de omgeving informeren en mee laten denken. U informeert belanghebbenden en inventariseert wat eventuele zorgen, opmerkingen of wensen zijn. Probeer te kijken waar u uw plan kunt aanpassen, zodat het beter aansluit bij de wensen die er leven en de aandachtspunten die er zijn.
Maak een lijstje wie belanghebbenden kunnen zijn, bijvoorbeeld:
- Buren en direct omwonenden
- Mensen die betrokken zijn bij het bedenken en uitvoeren van uw plan, bijvoorbeeld de architect of aannemer
- Buurtgenoten, wijkplatform
- Mogelijke gebruikers, huurders of kopers van uw bouwplan
- Instanties of personen die u nodig heeft om uw plan te realiseren, bijvoorbeeld het waterschap
Hoe betrekt u mensen bij uw plan?
U kunt bijvoorbeeld een informatieavond organiseren, een vragenlijst verspreiden, een werkbezoek of inloopmoment organiseren of verbeterpunten vragen op uw plan. U mag zelf een vorm kiezen de het beste bij u en uw plan past.
Wat doet u met de resultaten?
Maak een verslag
- Houd bij wie u waar en wanneer heeft gesproken (presentielijst)
- Maak aantekeningen van het gesprek (verslag) en ook van eventuele zorgen en bezwaren.
- Geef aan wat u heeft gedaan met de reacties van de belanghebbenden. Heeft u bijvoorbeeld nog uw plan aangepast?
- Maak zelf een inschatting of de belanghebbenden uw plan steunen. En zo niet, op welke onderdelen van uw plan dan niet?
Wij raden aan om de resultaten van de participatie ook met alle belanghebbenden te delen.