Visie recreatie en toerisme

Leusden ligt 'midden in het midden' van het land. Een ideale uitvalbasis voor het verkennen van Leusden, Achterveld en Stoutenburg én de regio. We gaan de mogelijkheden van recreatie en toerisme beter benutten. Dat is goed voor inwoners en ondernemers. Het versterkt ook het cultuur-historisch erfgoed en de landschappelijke waarden. De gemeente heeft een visie recreatie en toerisme opgesteld.
visiedocument aanvragen

Hoofdpunten van de visie

Leusden als merk gaan 'branden'

Opdracht:

  • Leusden op de kaart zetten als wandel- en fietsgemeente van Midden-Nederland. 
  • Samenwerking met en tussen recreatie-ondernemers stimuleren.
  • Meedingen naar de titel 'fietsstad van het jaar 2020'.
  • De gunstige ligging van de gemeente als startpunt voor het verkennen van de regio beter benutten.
  • Aanhaken bij regionale en provinciale initiatieven.
  • Leusden aantrekkelijk maken voor een langer verblijf.

Inspelen op kansen

  • Landelijke trends zijn: natuur, gezond leven en historie.
  • Het succes van de E-bike uitbouwen door E-bikeroutes in de regio aan te leggen.
  • Zakelijke bezoekers van Leusden interesseren voor toeristische mogelijkheden.
  • Belangstelling van buitenlandse bezoekers stimuleren.
  • Gebruik onlinevoorzieningen voor vakantiebestedingen en dagrecreatie.

 

Senioren

Voorkeur voor:

  • een wat luxer verblijf
  • rust, ruimte en natuur
  • multi-generatie reizen (korte vakanties met (klein)kinderen)
  • als het nodig is een accommodatie met speciale voorzieningen (lift, geen drempels)

Jonge gezinnen

Er moet wat te doen zijn voor de groep dertigers met jonge schoolgaande kinderen. Samen met het gezin iets leuks doen.

Groepen - families en zakelijk

  • families: een lang weekend in een groepsaccommodatie of op een camping
  • zakelijk: meerdaags verblijf in een groepsaccommodatie of in een hotel

De eigen inwoners

Leusdenaren zijn ambassadeurs door het toeristische verhaal te vertellen.

Buitenlandse markt

Aansluiten bij regionale initiatieven om buitenlandse markten te bewerken (vooral in België en Duitsland).
 

Informatievoorziening

  • Inspelen op de voortdurende verandering in de informatievoorziening.
  • Rol VVV-agentschap bij vernieuwing concept, bijvoorbeeld een eigen logies- en reserveringssysteem. Online alternatief voor de VVV of toch een fysieke locatie? Personele invulling?
  • Marktingondersteuning voor zakelijke toerist.

Rol gemeente

  • Voor de financiële ondersteuning voegt de gemeente de budgetten samen tot één post Recreatie en Toerisme.
  • Toeristenbelasting is weinig tot geen draagvlak voor. We zoeken een aanvaardbaar alternatief.

Extra logiesmogelijkheden

Inspelen op groeiende vraag naar meer comfort en een langer verblijf.

Nu

  • Op korte termijn de dialoog met ondernemers oppakken. En niet wachten tot de gemeenteraad de visie heeft vastgesteld.
  • Projecten als 75 jaar bevrijding, Vuelta, Verkiezing Leusden fietsstad2020