Verkeersbesluit voor het aanwijzen van een parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen aan Melafier ter hoogte van Amiant 2 te Leusden
Verkeersbesluit voor het aanwijzen van een parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen aan Melafier ter hoogte van Amiant 2 te Leusden
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leusden bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Krachtens het Mandaatbesluit is deze bevoegdheid opgedragen aan een van de managers.
Elektrische voertuigen dragen bij aan schonere lucht, minder uitstoot van CO2 en minder geluidsoverlast. Onder elektrische voertuigen worden in dit besluit verstaan auto’s die aangedreven worden door een elektromotor en minimaal 50 km elektrisch kunnen rijden op één acculading.
Het aantal elektrische auto’s vertoont een sterk stijgende lijn en daarmee groeit ook de behoefte aan oplaadfaciliteiten. Door het vergroten van het aantal laadpalen die voor iedereen te gebruiken zijn, willen we bijdragen aan (versnelling) van de omslag naar elektrisch rijden. Helaas heeft lang niet iedereen de mogelijkheid zijn voertuig op eigen oprit of op eigen parkeerplaats op te laden. Daarom wordt aan inwoners die niet op eigen terrein kunnen opladen de mogelijkheid geboden een aanvraag in te dienen voor het plaatsen van een laadpaal bij een openbare parkeerplaats (in hun directe woonomgeving). Om oneigenlijk gebruik te voorkomen is het nodig om de parkeerplaatsen bij de laadpaal uitsluitend te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen. Deze maatregel beschouwen wij als een belangrijke randvoorwaarde om de overstap naar elektrisch rijden te versnellen.
Elke oplaadpaal heeft twee aansluitingen voor het opladen van een voertuig. Per paal kunnen dus 2 auto‘s tegelijkertijd worden opgeladen. Iedereen met een elektrische auto mag hier gebruik van maken. Dit kan de aanvrager zijn, maar ook een bezoeker of een buurtbewoner. De laadplaats is dus geen ge- reserveerde laadplaats voor de aanvrager van de laadpaal.
Het is de bedoeling dat deze oplaadplaatsen niet langer worden gebruikt dan de tijd die nodig is om de accu’s van het voertuig weer volledig op te laden. Uitgangspunt is dat het voertuig na voltooiing van het laadproces van de oplaadplaats wordt verplaatst naar een reguliere parkeerplaats. Wanneer in de praktijk blijkt dat voertuigen (beduidend) langer op de oplaadplaats blijven staan kunnen aanvullende maatregelen worden genomen om dit oneigenlijk gebruik tegen te gaan. Daarbij kan worden gedacht aan prijsprikkels of aan parkeerduurbeperkingen. Het is niet de bedoeling dat een oplaadplaats als een verkapte privé-parkeerplaats wordt gebruikt.
Het reserveren van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen heeft tot gevolg dat er ook minder reguliere parkeerplaatsen beschikbaar zijn voor het parkeren van auto’s. Daar staat tegenover dat het aantal conventionele voertuigen geleidelijk afneemt waardoor het ‘nadeel’ van de aanwijzing als oplaadplaats, bij optimaal gebruik van de oplaadplaats, feitelijk wegvalt.
Het feit dat er in een bepaald gebied sprake is van een hoge parkeerdruk is geen reden om af te zien van de aanwijzing van oplaadplaatsen. Elektrische auto’s moeten immers worden opgeladen.
Met de hoge parkeerdruk houden wij rekening door in eerste instantie slechts één parkeerplaats te reserveren voor het opladen. De andere parkeerplaats wordt pas gereserveerd bij een duidelijke toename van het gebruik van de laadpaal.
Ter voorkoming van misverstanden: het verkeersbesluit heeft betrekking op beide parkeervakken ter weerszijden van een laadpaal. Maar in eerste instantie wordt slechts 1 vak daadwerkelijk aangewezen als ‘exclusief’ oplaadvak. Pas wanneer uit de stroomafname blijkt dat reservering van een tweede vak nodig/wenselijk is wordt ook het tweede vak alsnog als exclusief oplaadvak aangewezen.
Wij begrijpen dat veranderingen op gebied van parkeerregelgeving vervelend kunnen zijn. Maar gelet op de Klimaatdoelstellingen is het noodzaak dat de transitie naar elektrisch rijden zo optimaal mogelijk wordt gefaciliteerd. Dat betekent dat we soms niet ontkomen aan besluiten waar niet iedereen het (helemaal) mee eens is.
Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:
- 1.
-
2.
Bij maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) is er overleg geweest met de politie (district Midden-Nederland). Deze heeft geen bedenkingen tegen instelling van dit verkeersbesluit (zie standaardadvies 23 augustus 2021).
De aanvraag voldoet aan de voorwaarden die door de gemeente Leusden gesteld zijn:
- •
- •
- •
- •
- •
- •
Met dit verkeersbesluit worden, op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, de volgende doelstellingen beoogd:
- •
- •
- •
Vanwege de groei van het aantal elektrische voertuigen en de toegenomen behoefte aan oplaadmogelijkheden in het openbaar gebied willen wij de volgende locatie als oplaadplaats aanwijzen:
- -
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden gedurende zes weken vanaf de datum van publicatie schriftelijk bezwaar indienen tegen dit verkeersbesluit. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet tenminste bevatten de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar gericht is, alsmede de gronden van het bezwaar.
Uw bezwaarschrift kunt u indienen bij het college van Leusden p/a secretariaat van de adviescommissie bezwaarschriften, Postbus 150, 3830 AD in Leusden.