Urgentiecommissie: voorrang bij sociale huurwoning

In bijzondere situaties kan het noodzakelijk zijn voorrang te krijgen op andere woningzoekenden bij het zoeken naar een sociale huurwoning. Lees hieronder wat op uw situatie van toepassing is.
Aanvraagformulier (pdf, 139kB)

Voorwaarden

  • U woont tenminste twee jaar in Leusden.
  • U staat als woningzoekende in de gemeente Leusden ingeschreven.
  • Het kan zijn dat u urgentie krijgt, maar dat uw inkomen te hoog is voor een sociale huurwoning. De Woningstichting Leusden moet u dan vanwege uw leeftijd en/of inkomenssituatie een woning tot een andere prijsgrens aanbieden. Laat u hierover goed informeren zodra de urgentie is verleend.

  • is onafhankelijk;
  • beoordeelt of uw aanvraag voldoet aan de eisen van de huisvestingsverordening;
  • bestaat uit drie personen;
  • vergadert tien keer per jaar.

Het secretariaat 

  • is ondergebracht bij de gemeente Leusden;
  • houdt u op de hoogte van de status van uw aanvraag.

Nader advies en de kosten
Soms wil de urgentiecommissie nader advies. Zij kan bij een professionele organisatie advies aanvragen over medische of sociaal-maatschappelijke problematiek. Het secretariaat van de urgentiecommissie verzorgt dit. Nadat dit advies is uitgebracht neemt de urgentiecommissie de aanvraag opnieuw in behandeling. Aan het inwinnen van adviezen zijn extra kosten verbonden. Deze extra kosten zijn voor rekening van de aanvrager van urgentie.

In de huisvestingsverordening staat beschreven aan welke criteria u moet voldoen (artikel 5):

  1. Sociale criteria (lid 3, een aantal artikelen)
    a) de rechter heeft bepaald dat de aanvrager de woning moet verlaten. Dit vonnis mag niet het gevolg zijn van een echtscheiding. Duidelijk moet zijn dat dit vonnis niet door betrokkenen voorkomen had kunnen worden;
    b) de aanvrager moet als gevolg van een calamiteit, zoals brand of overstroming, de woonruimte verlaten;
    c) de aanvrager moet de woonruimte verlaten als gevolg van de beëindiging van een samenlevingsvorm én heeft daarbij de zorg heeft voor één of meerdere minderjarige kind(eren). In dit geval kan slechts één partij urgentie aanvragen én moet er voor de kinderen geen andere, al dan niet tijdelijke oplossing voor de huisvesting zijn. (Let op: met samenlevingsvorm wordt bedoeld een huwelijk, samenwonen of geregistreerd partnerschap. Bij 'samenwonen' moet aantoonbaar sprake zijn van een gemeenschappelijke huishouding van tenminste 2 jaar. Dit moet blijken uit de inschrijving in het bevolkingsregister).
  • Financiële criteria (lid 4):
    a) buiten de schuld van de aanvrager is een zodanige financiële positie ontstaan, waardoor de woonlasten niet meer kunnen worden opgebracht;
    b) de aanvrager ontvangt een woonkostentoeslag van de sociale dienst onder de voorwaarde om te zien naar goedkopere woonruimte;
    c) de bovengenoemde omstandigheden mogen geen direct gevolg zijn van het verbreken van een samenlevingsvorm.
     
  • Medische criteria (lid 5):
    een snellere oplossing van het huisvestingsprobleem, in afwijking van de reguliere is wachttijd is medisch gezien urgent.
     

Let op!
Het verzoek om urgentie op grond van sociale criteria en financiële criteria moet uiterlijk binnen 6 weken na het ontstaan van de omstandigheid of na de datum van de rechtelijke uitspraak worden ingediend.

  • als de woonnood geheel of ten dele te wijten is aan de aanvrager zelf;
  • na het verbreken van een samenlevingsvorm, zoals echtscheiding of samenleving, zonder dat er zorg is voor minderjarige kinderen;
  • na het verbreken van een samenleving waarbij er sprake is van zorg voor minderjarige kinderen, maar een van de ouders in de echtelijke woning blijft wonen;
  • bij inwoning, bijv. het inwonen, ook als gezin, bij ouders, op kamers of op een niet zelfstandige etage;
  • bij hinder van de buren (bijv. aantoonbare geluidsoverlast);
  • bij burenruzie;
  • bij moeilijke thuissituaties, of generatieconflicten (ouders-kinderen);
  • bij gezinsvorming (zwangerschap);
  • bij gezinshereniging;
  • bij het werken in onregelmatige diensten en het wonen in een luidruchtige omgeving, waardoor het slapen bemoeilijkt wordt;
  • bij vrijwillige verkoop van de eigen woning;
  • bij vrijwillige verkoop van de woning (verhuizing) door de ouders, maar de minderjarig(e) kind(eren) in Leusden willen blijven wonen; 
  • als de aanvrager het huis te groot (of te klein) vindt of de tuin te bewerkelijk;
  • als de aanvrager in een andere wijk of andere gemeente wil wonen vanwege familiehulp;
  • als de aanvrager dichter bij de winkels, bus, ziekenhuis of dergelijke wil wonen; 
  • als de aanvrager problemen heeft in algemene zin met flatbewoning;
  • bij terugkeer uit het buitenland;
  • als de aanvrager al gedurende langere tijd op woonruimte wacht;
  • als de aanvrager heimwee heeft;
  • als de reisafstand tussen wonen en werken groot is.

  • U kunt het aanvraagformulier vanaf deze pagina downloaden. Of haal bij de balie van de Woningstichting Leusden, Larikslaan 2, een aanvraagformulier met toelichting op de aanvraagprocedure op.
  • Bel 14 033 en vraag naar het secretariaat van de urgentiecommissie als u meer specifieke informatie over urgentie wilt.
  • Als u na informatie besluit voorrang aan te vragen, lever dan het ingevulde formulier met bijlagen in bij de receptie van het gemeentehuis. Opsturen kan ook: Secretariaat urgentiecommissie, Postbus 150, 3830 AD Leusden. 
  • Aan de aanvraag zijn kosten (leges) verbonden. Het bedrag staat op het aanvraagformulier. U kunt het bedrag pinnen bij de receptie van het gemeentehuis of per bank overmaken. Na betaling nemen wij uw aanvraag in behandeling.
  • Motiveer uw aanvraag goed: wat is het probleem en wat is relatie daarvan met de huidige woonsituatie? Waarom is een verhuizing binnen de gemeente Leusden met voorrang absoluut noodzakelijk.

Besluit urgentiecommissie
Uw aanvraag wordt binnen 8 weken door de urgentiecommissie behandeld. Het besluit van de urgentiecommissie krijgt u per brief toegestuurd. Soms duurt het langer, omdat de urgentiecommissie nader advies nodig heeft.

Aanbod woningen
Als u een voorrangsverklaring krijgt, ontvangt u ook een zoekprofiel. Dat wil zeggen dat de urgentiecommissie in de beslissing aangeeft voor welke categorie woningen (bijvoorbeeld aantal slaapkamers) u voorrang krijgt.

Als een urgentieverklaring is toegekend, biedt de Woningstichting Leusden u binnen een halfjaar twee maal een passende woning aan. U mag maximaal één keer weigeren. Weigert u de tweede keer, dan vervalt de urgentie. 

Meerdere voorrangskandidaten
Als meerdere voorrangskandidaten hebben gereageerd op een woning, dan is de datum van afgifte van de voorrangsverklaring bepalend. Degene die de oudste voorrangsverklaring heeft, gaat voor. Hebben kandidaten een voorrangsverklaring van gelijke datum, dan gaat de kandidaat met de langste inschrijfduur voor.

  • als de urgent woningzoekende een woning heeft geaccepteerd of een aangeboden woning twee keer heeft geweigerd;
  • als de inschrijving als woningzoekende bij de Woningstichting Leusden is verlopen doordat geen jaarlijkse bijdrage is betaald.

  • Als u het niet eens bent met de beslissing van de urgentiecommissie, kunt u bezwaar indienen bij de gemeente.
  • U stuurt dan uw bezwaar aan het College van Leusden p/a secretariaat van de adviescommissie bezwaarschriften, Postbus 150, 3830 AD Leusden. 
  • Binnen 6 weken na de beslissing van de urgentiecommissie moet u het bezwaarschrift indienen.
  • Meer informatie over het indienen van een bezwaarschrift. In de informatiewinkel in de hal van het gemeentehuis vindt u de folder ‘Bezwaar en beroep tegen een overheidsbeslissing’.

Contact met de gemeente

Bezoek Burgerzaken op afspraak :
Maandag t/m woensdag en vrijdag: 13.00–16:30 uur
Donderdag: 18.00 - 20.00 uur

Let op! Dinsdag 17 december 2019 is het gemeentehuis om 15.00 uur gesloten.

 

 

 

Afspraak maken

Bezoek Burgerzaken zonder afspraak :
Maandag t/m woensdag en vrijdag: 09.00-12.00 uur
Donderdag: 12.00–16.30 uur

 

 

14 033
vanuit het buitenland (+31) (0)33 496 16 11
't Erf 1, 3831 NA Leusden
Vandaag: geopend van 08:00 uur tot 15:00
Morgen: gesloten