Evenementenvergunning

Voor een evenement zoals een kermis, braderie of fiets- of hardloopevenement heeft u een evenementenvergunning nodig. Voor een klein evenement zoals een buurtfeest hoeft u alleen klein evenement te melden. Een evenementenvergunning vraagt u persoonlijk aan of namens een organisatie. De vergunning vraagt u minstens 12 weken voor het evenement aan. Voor een evenementenvergunning hoeft u niet naar het gemeentehuis.
Aanvragen evenementenvergunning

Nodig

  • Uw DigiD (DigiD staat voor Digitale Identiteit); het is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet uw identiteit kan verifiëren. U kunt zelf uw DigiD aanvragen op www.digid.nl.
  • Inloggen kan ook met e-Herkenning. eHerkenning is een soort DigiD maar dan voor bedrijven. Nog geen eHerkenning? Ga dan eerst naar www.eHerkenning.nl
  • Een melding samenkomst van meer dan 50 personen

Kosten

Afhankelijk van bijvoorbeeld de grootte van het evenement of de risicoklasse betaalt u voor een:

  • Evenementenvergunning (klein)  € 52,50.
  • Evenementenvergunning categorie A   € 103,00.
  • Evenementenvergunning categorie B  € 216,40.
  • Evenementenvergunning categorie C  € 431,20.

Natuurwet

Kan het zijn dat uw evenement gevolgen gaat hebben voor (beschermde) dieren en planten? Dan heeft u waarschijnlijk een natuurvergunning nodig. Neem hiervoor contact op met de provincie Utrecht via wnb@provincie-utrecht.nl of 030 258 91 11 (vraag naar het Servicebureau van het team Vergunningverlening Natuur en Landschap).
 

Melding klein evenement

Wilt u een klein evenement zoals een buurtbarbecue of straatfeest organiseren? Dan is niet altijd een vergunning niet nodig maar kunt u volstaan met een Melding klein evenement.